trudne emocje.wolontariat.salezjanie.pl

Trudne emocje – jak można sobie z nimi radzić?

autor: Magdalena Kozubal

Czy zdarzyło Ci się czuć, że do niczego się nie nadajesz, nikt Cię nie rozumie, nie masz siły wstać z łóżka?

A może paraliżuje Cię paniczny lęk kiedy masz przedstawić swój projekt na forum klasy czy wyjść i spotkać się z nieznaną grupą ludzi ( nie wiadomo jak mnie ocenią).

Być może zdarzyło Ci się, że poczułeś jak policzki Ci płoną kiedy w towarzystwie pojawiła się osoba, na której szczególnie Ci zależało. Właśnie wtedy trudno było Ci wydusić z siebie jakiekolwiek słowo. Udawałeś/-aś, że patrzysz w komórkę lub rozmawiałeś/-aś z kimś innym.

Może chodzisz cały czas poirytowany/-a, a potem wybuchasz kiedy ktoś z rodziny po raz czwarty tego dnia wejdzie do Twojego pokoju bez pukania.

Jeśli odpowiedziałeś/-aś twierdząco na któreś z tych pytań to jesteś wśród wielu tysięcy innych nastolatków, a także dorosłych, którzy doświadczyli podobnych stanów emocjonalnych. Istnieją emocje, które są nieprzyjemne i trudno je okiełznać. Trudne emocje bo o nich dziś porozmawiamy są doświadczane przez każdego człowieka.

Funkcje trudnych emocji

Emocje takie jak złość, smutek czy poczucie winy są niewątpliwie trudne w przeżywaniu. Nieprzypadkowo jednak je odczuwamy. Każda emocja niesie ze sobą informację, jest jak doradca. Mówi nam o tym co nam się podoba a co chcielibyśmy zmienić. Podpowiada też jak to zrobić. Emocje informujące nas o dyskomforcie motywują nas do  dokonywania zmian w życiu. Gdybyśmy nie czuli złości nie potrafilibyśmy się obronić kiedy ktoś nas obraża, gdybyśmy nie czuli smutku nie poświęcalibyśmy czasu na przemyślenia nad tym co dla nas rzeczywiście ważne, nie czując strachu szybko narazilibyśmy się na niebezpieczeństwo zagrażające naszemu życiu i zdrowiu. Emocje, które są trudne w odczuwaniu pomagają nam poznawać lepiej nasze potrzeby i osiągać cele. Dzięki nim człowiek dowiaduje się na co nie chce pozwalać. Możemy się też uczyć jak je kontrolować i uczynić z nich naszych sprzymierzeńców.

Wśród trudnych emocji najczęściej wymieniane są:

  • Złość – wiąże się z pierwotnym odruchem poszukiwania rozwiązania trudności. Informuje nas o tym, że nastąpiła przeszkoda w osiągnięciu celu lub ktoś naruszył nasze granice. Charakteryzuje się wzrostem energii, dopływem krwi do kończyn i górnej części ciała. Temperatura ciała się podnosi, pojawia się rumieniec na twarzy. Złość motywuje do walki. Bywa trudna w obsłudze i często społecznie represjonowana. Dzieci mogą usłyszeć „Złość piękności szkodzi” albo „Nie wolno się tak złościć”. Niepohamowana może prowadzić do zachowań agresywnych, do obrażania, wyzywania, bicia, niszczenia przedmiotów. Konstruktywnie wyrażana pozwala obronić siebie i swoje cele.
  • Smutek – jest rezultatem doświadczenia wewnętrznej niemocy, wiąże się ze stratą tego co jest dla człowieka ważne. Charakteryzuje się spadkiem energii, uczuciem ucisku w klatce piersiowej lub brzuchu. Informuje o stracie kogoś lub czegoś ważnego. Jest reakcją na nadmierne przeciążenie organizmu ale też chorobę i niekorzystne sytuacje. Hamuje zachowania eksploracyjne czyli takie które są skierowane na poznawanie świata. Smutek motywuje do zatrzymania się, refleksji, zastanowienia się nad tym co jest ważne. Daje też organizmowi czas na regenerację, „pozbieranie się” po stracie kogoś lub czegoś ważnego. Nadmierny smutek i żal mogą jednak powodować że człowiek będzie wycofywał się z życia, zamykał na otoczenie i bliskie mu osoby.
  • Strach – jego pierwotną funkcją jest dbanie o możliwość przeżycia organizmu. Przygotowująca do pierwotnej reakcji walka – ucieczka. Powoduje napięcie mięśni i odchylenie głowy i górnej części ciała od źródła zagrożenia. Informuje o niebezpieczeństwie, o tym, że w otoczeniu jest ktoś lub coś przed czym należy się chronić. Jego pozytywną funkcją jest dbanie o własny komfort i zdrowie. Strach staje się dysfunkcyjny gdy utrzymuje się pomimo braku źródła zagrożenia. Może paraliżować wtedy wszelkie działania i prowadzić do unikania podjęcia decyzji czy podejmowania wyzwań.
  • Poczucie winy – to złożona, społeczna emocja. Kształtuje się w odpowiedzi na reakcje otoczenia na nasze zachowanie. Szczególnie w odpowiedzi na oceny i zachowania ważnych dla nas osób jakimi są nasi najbliżsi – rodzice a z czasem rówieśnicy. Konstruktywne poczucie winy informuje nas o tym, że nasze zachowanie nie było zgodne z naszymi poglądami, wartościami mogło wyrządzić komuś krzywdę. Niesie pozytywną intencję „Popraw się” Motywuje nas do wyciągania wniosków z naszych zachowań. Pomaga uczyć się na błędach. Jednak gdy poczucie winy staje się zbyt przytłaczające może odbierać energię do zmiany lub powodować że nadmiarowo próbujemy zrekompensować innym złe zachowanie.
  • Wstyd – wiąże się z ryzykiem odrzucenia i ośmieszenia. Wynika z przekroczenia ważnych w danej grupie norm, mogą one dotyczyć zwyczajów, moralności, ról społecznych. Na przykład nie powinno się kłamać i oszukiwać, młodsza osoba powinna ustąpić starszej w autobusie, nie wypada dziewczynie mieć nieogolonych nóg, itp. Osoby odczuwające wstyd mogą mieć wrażenie, że chciałyby zapaść się pod ziemię. Wstyd jest też źródłem wielu przykrych myśli (np. „Jestem beznadziejny”, „Co oni sobie o mnie pomyślą”). Pozytywną funkcją wstydu jest  powstrzymywanie od działań, które mogłoby szkodzić innym ludziom, szczególnie w przypadku naruszenia zasad moralnych. Jednak osoby często i przesadnie zawstydzane mają obniżone poczucie wartości i skłonności depresyjne.

Jak radzić sobie z trudnymi emocjami

  1. Krok pierwszy – nazwij uczucia.

Nie jest to łatwe zadanie czujemy bowiem zwykle mieszankę różnych uczuć. Badania naukowe pokazują, jednak że nazwanie emocji wiąże się ze spadkiem ich intensywności. Nazwanie emocji pomaga wrócić do równowagi. Może pomóc Ci lista emocji, spójrz na nią i pomyśl, które z wymienionych tutaj etykiet najbardziej pasuje do uczucia, które często sprawia Ci problem. Możesz sięgać do tej listy w każdy momencie, gdy czujesz silne emocje a trudno Ci je nazwać

lista emocji.wolontariat.salezjanie.pl

Warto stworzyć też własną listę emocji, które często odczuwasz lub pomóc sobie zaglądając do takich list umieszczonych w Internecie.

  1. Krok drugi – zadbaj o swoje ciało

Emocje czujemy w ciele. Serce zaczyna szybciej bić, pocimy się, czujemy ucisk w klatce piersiowej, ból w brzuchu, itp. Emocje to psycho – fizjologiczne zjawisko, dlatego aby lepiej się poczuć warto zadbać o swoje ciało. Może być to dowolny rodzaj sportu, taniec, spacer, pływanie. Ważne żeby była to aktywność którą lubisz. Stwórz także listę relaksujących czynności, które pomogą Ci się zrelaksować i poprawić nastrój. Sięgaj po nią kiedy czujesz, że jest Ci trudno.

Przykładowe aktywności:

  1. Ciepła kąpiel
  2. Słuchanie muzyki
  3. Ściskanie „gniotka”
  4. Przytulenie ulubionej maskotki
  5. Gra w piłkę
  6. Spotkanie z przyjaciółmi

W sytuacji silnej reakcji emocjonalnej można wykonać czynności uspokajające tętno, zmniejszające temperaturę i ogólne napięcie organizmu. Oto kilka z nich:

Temperatura

Wstrzymaj oddech i zanurz twarz w chłodnej wodzie (o temperaturze około 10-ciu stopni) przez 30 sekund. Możesz też spryskać twarz chłodną wodą lub położyć kompres żelowy na czole. Nie stosuj tego rozwiązania jeśli masz problemy z sercem. Chłodna woda szybko obniża tętno.

Intensywne ćwiczenia

Przez 10-15 minut biegaj, tańcz, rób pajacyki, intensywne ćwiczenia aerobowe.

Spokojne oddychanie

W sytuacji napięcia emocjonalnego oddech przyśpiesza i staje się płytki. Uspokajając oddech, uspokoimy ciało. Spowolnij oddech tak, aby wdech trwał około 4 sekundy, a wydech od 5 do 8 sekund. Możesz liczyć w głowie. Oddychaj w ten sposób około 2 minuty. Możesz też nabrać powietrza i trzymać je w płucach licząc do 5, następnie zrób wolny wydech. Powtarzaj to ćwiczenie przynajmniej 5 razy. Następnie zrób 5 spokojnych, głębokich wdechów i wydechów.

Relaksacja mięśni

Napinaj i rozluźniaj po kolei każdą grupę mięśni, od głowy po palce u stóp.

Wybierz ćwiczenie, które najbardziej Ci odpowiada. Możesz też wypróbować każde z nich i zobaczyć, które jest dla Ciebie najbardziej skuteczne.

  1. Krok trzeci – reaguj, gdy emocja się pojawi

Emocje jest nam niezwykle trudno kontrolować, gdy ich intensywność jest wysoka. Ręce same zaciskają się w pięści, zaczynamy krzyczeć, pojawiają się łzy. Reaguj kiedy czujesz, że wzrasta poziom Twojego pobudzenia. Nazwij uczucie, a następnie spróbuj zmniejszyć reakcję organizmu, która się pojawia. Przyjrzyj się swojemu ciału i zobacz gdzie zaczyna się pobudzenie emocjonalne. Przykładowo: czuję mrowienie w ramionach, gdy nadchodzi złość. Mogę więc nimi lekko poruszyć jako znak do obniżenia napięcia, a także wziąć trzy głębokie wdechy i już spokojniejsza przystąpić do rozwiązania trudności, która się pojawiła. Takie zachowanie pozwoli Ci uniknąć błędów spowodowanych zbyt impulsywnym zachowaniem. Nie rozwiązuj konfliktu w złości bo prawdopodobnie tylko go pogorszysz. Dobrze zrobi wyjście na jakiś czas do drugiego pokoju, odłożenie na chwilę telefonu i wrócenie do rozmowy/odpisanie na wiadomość kiedy będziesz już spokojniejszy/-a.

  1. Krok czwarty – wyciągnij wnioski

Jeśli sytuacja minęła, a Ty wciąż o niej myślisz i wracają do Ciebie emocje to oznacza, że nie został rozwiązany ważny dla Ciebie problem. Warto wtedy zadać sobie pytania: „Dlaczego ta sytuacja tak mnie poruszyła?”, „Co było powodem mojego smutku czy złości?” Pomóc może Ci metoda nazywana Expressive wrting. Polega ona na spontanicznym pisaniu bez cenzurowania się. Możesz opisywać swoje emocje, myśli, odczucia, sytuację, która Cię spotkała. Warto pisać wszystko co przychodzi do głowy, później można przeczytać te myśli lub zniszczyć kartkę. Jak już wiesz każda emocja chce Ci powiedzieć o czymś ważnym. Jeśli będziesz ją lekceważyć to nie minie, ale wróci z jeszcze większą siłą, powodując pogorszenie Twojego samopoczucia. Dlatego warto zastanowić się co możesz zmienić w swoim zachowaniu aby na przyszłość łatwiej było rozwiązywać trudności, które się pojawiają. Może chcesz na spokojnie porozmawiać jeszcze raz z przyjaciółką/przyjacielem? Może czujesz, że robisz coś co nie jest w zgodzie z Tobą? A może chcesz podjąć wyzwanie którego się obawiałeś? Wyciąganie wniosków i zmiany wprowadzane w życie mimo, że nie są łatwe, dają wiele radości i satysfakcji!

  1. Krok piąty – poszukaj wsparcia

Kiedy sportowiec zdobywa medal, a aktor Oscara, często słyszymy ich podziękowania skierowane do bliskich osób, które pomogły mu/jej osiągnąć cel. Każdy człowiek potrzebuje wsparcia. Kiedy jest Ci trudno, warto poprosić o pomoc zaufaną osobę. Może być to Twój przyjaciel/ przyjaciółka, rodzic, nauczyciel. Czasem wystarczy po prostu podzielić się swoimi odczuciami, „wygadać się” bliskiej osobie aby poczuć ulgę. Nie bój się też prosić o pomoc profesjonalistów psychologa, pedagoga szkolnego, psychoterapeutę. W wieku nastoletnim intensywne i nagłe reakcje emocjonalne są czymś naturalnym.

Na podstawie:

Terapia przez pisanie

Pennebaker James W., Smyth Joshua M., Terapia przez pisanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2018

Miller Alec L., Rathus Jill H., Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT) młodzieży. Trening umiejętności, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2018

Ekman Paul, Emocje ujawnione. Odkryj, co ludzie chcą przed Tobą zataić i dowiedz się czegoś więcej o sobie, Wydawnictwo Sensus 2011

Zachęcamy do czytania naszego bloga!

Znajdziecie tam artykuły poszerzające wiedzę o różnych problemach młodzieży, przydatne informacje i ciekawostki. Będziecie mogli też bliżej nas poznać.

Jesteśmy w mediach społecznościowych

Zachęcamy także do śledzenia naszych stron i kanałów, gdzie publikujemy aktualne informacje o naszych działaniach, szkoleniach i warsztatach, efekty pracy z młodzieżą oraz osiągnięcia młodzieży w ramach wolontariatu.

#sztukapomagania